torsdag 24 juni 2010

Vi moderater är inte nöjda i dagens HP

Vi moderater är inte nöjda

Självklart har Sverige inte gått oberört genom den djupaste och mest utbredda lågkonjunkturen sedan 1930-talskrisen, men under 2010 har vi åter fått en stark utveckling på arbetsmarknaden. Sverige har Europas starkaste offentliga finanser och är ett av de OECD-länder som har den mest expansiva ekonomiska samlade politiken. Det ser ut som om Sverige är ett av de länder där arbetsmarknaden stabiliseras tidigare. Vi ligger nu 100000 högre i
sysselsättning än 2006, och de som jobbar har pengar i plånboken.

Samtidigt är vi moderater inte nöjda. Från det att den internationella finanskrisen slog till hösten 2008 har alliansregeringen agerat för att överbrygga krisen samt mildra dess långsiktiga effekter. Inom arbetsmarknadspolitiken har regeringen gjort kraftfulla satsningar, bland annat på arbetspraktik, praktisk kompetensutveckling, lyft och jobbcoacher.

Alliansregeringen har under mandatperioden gjort det mer lönsamt att arbeta. Det är lättare att starta och driva företag. Vi har en långsiktig lösning på energipolitiken. Vi har satsat på infrastruktur och kommuner. Samtidigt har vi ordning och reda i offentliga finanser. Mot det står Thomas Östros och Hans Hoff, som i en debattartikel 14 juni skriver att de är oroade för sysselsättningen. Med vänsteroppositionens ungdomsskatt blir unga dubbelt så dyra att anställa.

Tittar vi på det jobbskatteavdrag som har genomförts, och som ni kritiserar, har de som har låga och normala inkomster fått de största skattesänkningarna. Hur mycket var och en har fått kan Thomas Östros och Hans Hoff räkna ut på jobbskatteavdrag.se. Det är jobben som bygger tillväxten och minskar klyftorna. Om man sänker skatten för företagen med 50 miljarder gynnar det naturligtvis tillväxten i Halland.

Thomas Östros och Hans Hoff vill även införa en kilometerskatt på tunga transporter på 14 kronor per mil – något som skulle slå hårt mot företagandet ibland annat Varberg och Hylte. Vissa försiktiga beräkningar visar att det kan handla om runt 350000 kronor per år och lastbil för ett åkeri. Det är svårt att se hur kilometerskatten ska kunna skapa fler jobb.

En rödgrön seger i valet i september är ett hot mot den återhämtning som nu börjar ta fart. Då skulle de återställa många av de reformer som har lagt grunden för Sveriges starka tillväxtutsikter de närmaste åren.

Henrik von Sydow (M) riksdagsledamot från Halmstad
Anne Marie Brodén (M) riksdagsledamot från Laholm
Jenny Petersson (M) riksdagskandidat från Halmstad
Michael Svensson (M) riksdagskandidat från Falkenberg
Marianne Kierkemann (M) riksdagsledamot från Kungsbacka

Share/Bookmark

Inga kommentarer: