måndag 5 mars 2012

Diskussionen om ensamstående kvinnors rätt till insemination fortsätter

I dag fortsätter debatten på newsmill - där jag och Camilla publicerar en artikel.

Oavsett hur familjen ser ut innebär barn både glädje och prövningar och ett stort ansvar.

I dag 2012 gör svensk lagstiftning skillnad mellan pars och ensamståendes möjligheter att bli föräldrar. I dagsläget tillåts inte assisterad befruktning av ensamstående kvinnor. Enligt lagen får sjukvården endast utföra detta om kvinnan är gift eller sambo - detta är inte rätt.

I samma lagbok får idag ensamstående lov att adoptera - jag anser att det är logiskt att ensamstående också får tillgång till att bli biologiska föräldrar.

Jag menar att politiken ska ta sin utgångspunkt i att familjer precis som individer, är olika med varierande behov och mål - men med samma grundläggande unika värde.

Våra lagar i Sverige borde stödja ansvarsfulla vuxna som vill ha barn.... Inte tvärtom.

Se även:
tidigare inlägg på bloggen, min och Camillas motion om att tillåta insemination för ensamstående kvinnor inom ramen för svensk hälso- och sjukvård - vårt pressmeddelande

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta förslag är inte inkluderat i sjukdomsbegreppet så jag hoppas du inser att detta ej skall skattefinansieras.