onsdag 13 januari 2010

Sååå onödigt - Obduktionen visar på friska vargar

De vargar som fällts i vargjakten är friska och välnärda, rapporterar Ekot.

När omkring hälften av de vargar som skjutits under licensjakten har obducerats har Statens veterinärmedicinska anstalt inte hittat några tecken på sjukdomar eller missbildningar.Arne Söderberg på SVA säger till Ekot att vargarna dessutom verkar vara i fin kondition, de är välnärda och har gott om mat i matsäcken. Undersökningarna visar att vargarnas främsta föda är älg. Även rester av rådjur och hare har hittats.

Jag som inte skrivit ngt om vargjakten... nu är det dags för mig att klargöra vad jag tycker.

Vargstammens storlek beräknades nyligen till 230-250 individer. Regeringen beslutade att införa en licensjakt på varg för att begränsastammen till högst 210 vargar... Hur fasen kom man fram till siffran 210? Hur står just 210 individer upp för den genetiska mångfalden...

Jag blir även dubbelt såååå trött då att det visar sig att det är friska vargar som jägarna skjutit... Eller rättare sagt de sköt på all varg de såg... Det är ju helt galet att jägarna inte valt att fokusera på de aggresiva eller genetiskt svaga individerna med inavelsproblem.

Jag tycker att jakten på varg som saknar en vetenskaplig grund inte borde ägt rum från allra första början.

En ny jakt i framtiden låter som en dålig dålig idé - låt bli vargen.

Inga kommentarer: