torsdag 11 juni 2009

Iranska valet...totalitärt!

En ny dag idag... och den började tidigt, rättare sagt 05.00.

Åker tåg mot Halland, och när jag sitter på tåget brukar jag passa på att surfar runt på nätet, läsa om de senaste nyheterna, kika in på politikerbloggen, och uppdatera mig vad som händer i bloggosfären.

Det är alltid grymt kul att läsa Dick Erixsons blogg, jag fastnade i ett inlägg
som han skrev i går, med rubriken "Det finns inga `moderata´ alternativ i iranska valet."

Men spektaklet är så långt ifrån ett legitimt val man kan komma. De kandidater som ställer upp är godkända av det högsta religiösa ledarskapet. Här följer Iran mönstret från “val” i Sovjetunionen: bara goda kommunister fick ställa upp.

Till fredagens val i Iran har bara fyra av 470 godkänts (!) att ställa upp. Inga kvinnor tillåts kandidera,
rapporterar AP.

Helt galet att Iran har ett väktarråd som beslutar vilka som får ställa upp i presidentvalet den 12 juni. Detta är ngt som svensk media slätstruket rapporterar om. Bland kandidaterna finns den sittande presidenten Mahmoud Ahmadinejad och hans största motståndare, Mir Hossein Moussavi.

Förutom Ahmadinejad och Moussavi godkänns förra talmannen för Irans parlament Mehdi Karroubi och den tidigare chefen för revolutionsgardet Mohsen Rezai . Inga kvinnor har som sagt klarat sig igenom väktarrådets granskning... och med tanke på det förtryck, synsätt och brist på demokrati är jag inte förvånad!

Pricken över i:et är att väktarrådet vars medlemmar tillsätts av landets högsta religiösa ledare, ayatolla Ali Khamenei inte själv tillsatt i allmänna val, utan utsågs av sin föregångare, den iranska revolutionens "fader", ayatolla Khomenei. Totalitärt!!

Iran och andra totalitära stater är ett problem, och ett större problem är att vi i SWE blundar och håller käften om det.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Varför inte gratulera Ahmadinejad för hans jordskred seger.

Varför inte visa lite respekt för de ca 70 % av de iranska medborgare som röstade för att behålla sin hjälte.

Varför inte erkänna och gratulera det iranska folket för deras beslut

Varför inte inse att Ahmadinejad inte kan besegras med hjälp av falska indicier och västländsk hyckleri.

Varför inte erkänna valet och sluta förnedra Iran och Iranier

Anonym sa...

För att folk som du kommer och bor i Sverige och talar jättebra svenska, medan du egentligen borde ha stannat där i Iran för du tycker att det är så himla bra där och så hemskt dåligt här ju. Din gris. Åk tillbaks vetja och kyss hans fötter din smutsiga apa. Och nej. Jag är inte rasist. Jag tillhör din ras. Mänskligheten. Glöm inte det. Mänsklighet.

Anonym sa...

Jag är född i Sverige och så vitt jag vet mina föräldrar med, förstår inte varför jag ska åka till Iran.

Jag kysser gärna fötterna på de människor som förespråkar sanning och rättvisa och Ahmadinejad skulle absolut vara kvalificerad dör denna handling.

Jag förstår dock inte varför jag ska flytta till Iran? Kan de vara så att du har haft lite bråttom nu och dömd mig före? du kanske har fördomar och är främlingsfientlig?

Du kanske har blivit sårad av Ahmadinejad? Har han krossat ditt hjärta lillen?

Puss o kram

Jenny Petersson sa...

Iran som ett hot mot freden i Mellanöstern.

Bara fyra av 470 kandidater tilläts ställa upp i Irans presidentval i fredags. Ayatollorna hade aldrig tänkt släppa makten. Presidentvalet är bara till för att bekräfta den sittande styrets legitimitet, rapporterar New York Times i Iran’s Leader Emerges With a Stronger Hand;
http://www.nytimes.com/2009/06/15/world/middleeast/15assess.html?_r=2&hp

Människor i Iran lider under förtryck. Dessutom är oron stor hos grannländerna över det kärnenergiprogram landets har utvecklat.´

Anonym sa...

Du kanske tycker att den amerikanska två parti systemet i Usa är mer demokratiskt, då man endast måste vara demokrat eller republikan, eller Guantanamo basen på cuba, eller CIA OCH iSRAELISKA MOSAD som föranmäler vilka som ska mördas för att dem är oliktänkande.

Jenny Petersson sa...

Anonym...Hur tänkte du nu... du kan inte dra paraleller mellan USA:s partisystem och det förtryck som pågår i Iran.

Anonym sa...

"Bara fyra av 470 kandidater tilläts ställa upp i Irans presidentval i fredags. Ayatollorna hade aldrig tänkt släppa makten"

Guantanamo basen i Usa är enligt din mening inte förtryck, Cia fånglägren i europa och afrika är inte förtryck,

Israeliska rasist staten har enligt dig kanske ingenting med förtryck att göra, eller varför inte prata om Afrikas plundring och nedbrytning av europer och andra blodsugare.

Du borde skaffa dig lite mer perspektiv lilla dam, då kanske tom du kan se varför man kan dra paralleller.

Du verkar inte påläst

Anonym sa...

Jenny försöker verkligen odla gift i läsarens sinne

Vilken skräp journalistik.

Länge leve M. Ahmadinejad och ädelhet