tisdag 8 mars 2011

Skrev idag på Newsmill :)

Det är nu 90 år sedan kvinnor fick vara med och påverka Sveriges framtid i fria val. Vad som händer i framtiden angående jämställdhet och jämställdhetspolitik är aktuellt en dag som denna - internationella kvinnodagen. Jag är övertygad om att framtidens jämställdhet formas idag och varje dag framöver.

En sak att uppmärksamma denna dag är att vänstern år efter år har belyst kvinnors strukturella underordning i samhället - men lika många gånger som de tydliggjort detta har de inte lyckats komma med några lösningar. Lika trött som är jag på vänsterns retorik är jag på att bli talad till i dessa frågor från vänsterns kvinnor - som mindre vetande efter som jag inte stod på barrikaderna under 70-talet...

Som 80-talist möter jag många kvinnor som är trötta på att upplevas som kvinnor som inte är förmögna att se till sitt eget bästa. Många av dessa kvinnor har svårt att respektera en feministisk rörelse som lovar "frihet" samtidigt som de intar "förtryckarnas" plats med krav på likriktning i form av olika lagar.

För mig innebär jämställdhet frihet - nämligen frihet för både män och kvinnor att själva bestämma hur deras liv ska se ut. Självklart finns det åtgärder och politiska reformer som är viktiga för att skapa ett samhälle som gör jämställdhet möjligt men i grunden handlar det om frihet


Det är frustrerande att en kvinna med samma arbete, samma utbildningsbakgrund och samma arbetslivserfarenhet som en manlig kollega i genomsnitt får 15 procent mindre betalt - detta måste vi arbeta med och är något som de flesta håller med om.

Alliansregeringen har tagit steg i rätt riktning för att öka kvinnors ekonomiska frihet - vilket påverkar livslönen i rätt riktning. I dag, den 8 mars 2011, har kvinnor betydligt fler karriärmöjligheter än innan och detta genom att dörrar har öppnats som tidigare var stängda. Detta skapar möjligheter både till höjd lön och förbättrade arbetsvillkor. Att göra karriär, driva eget företag, kunna leva på sin lön är viktigt för såväl män och kvinnor.

Fortfarande är det allt för få kvinnor som startar och driver företag, det gäller även för män - för det är i dessa företag som de nya jobben kommer. Jag tror att genom att ge människor en större frihet över sina egna liv och att vi kvinnor dessutom vågar lita på varandra och ge varandra en klapp på axeln snarare än en kniv i ryggen så kommer vi långt i vårt jämställdhetsarbete.

En av utmaningarna framöver är också de normer som pläglar stora delar av samhället. Jag tror och vet att en del av dessa normer om att kvinnan tar ut största delen av föräldraledigheten, att vi vabbar mest, att vi "ska" tjäna mindre kommer att luckras upp när vi 70 och 80-talister tar över. Vi har inte vuxit upp i hem där det har sett ut så, och framförallt har vi inte i lika hög grad blivit präglade av det som generationerna före oss. Självklart löser inte detta allt men vi ska inte glömma bort den aspekten.

Jag vill inte vara med att stifta lagar som inkräktar på människors frihet över sina egna liv och livsval, jag tror på människors- och framförallt idag på kvinnors förmåga att ta för sig och skapa de liv som de vill ha. Vi som politiker ska se till att de får den möjligheten.

Share/Bookmark

Inga kommentarer: