tisdag 28 december 2010

Snart 2011

2010 smyger stilla bort i natten samtidigt som det nya året närmar sig. 2010 var ett händelserikt år. Valåret 2010 startade med att Sverige lämnade över EU:s ordförandeskap till Spanien. Planeringen, aktiviteterna och kampanjerna för att vinna valet den 19september var sedan en tid tillbaka i full gång.

Snön låg kvar länge och i början av året drog flera snöoväder in över Sverige, men som ni
alla vet går tiden snabbt och i april började Sverige lysa av vårgrönt och av sol.

Samtidigt som knoppar och blom börjat ta fart vaknade även Vulkanen vid Eyjafjallajökull på södra Island. I mitten av april tvingas stor del av flygtrafiken i Europa att ställas in på grund av utsläpp av aska.

Under våren inträffar även ett oljeutsläpp, då en oljerigg i Mexikanska golfen strax utanför den amerikanska delstaten Louisianas kust exploderar. Samtidigt som Sverige har ordning och stabilitet i de offentliga finanserna sker det protester runt om i Europa mot sittande regeringar som inte hanterat eller klarat krisen på det sätt Sverige gjorde. I maj godkänner den Europeiska unionen ett krispaket på drygt 700 miljarder euro, till EU-länder med budgetproblem.

I början av juli befinner jag mig i Almedalen på politikerveckan – dagarna fylls av politik och seminarier samtidigt som jag en eftermiddag avviker från Almedalen och finner lugnet på Fårö.

Den 7 augusti samlas 1500 medlemmar på Moderata Ungdomsförbundets valupptakt i Norrköping. Med mig från valupptakten in i valrörelsen hade jag energi, glädje och hopp om en bättre framtid. ”Sverige jobbar” var Moderata Ungdomsförbundets valkampanj. ”Sverige jobbar” kampanjen byggde på en berättelse om hur framtiden kan bli bättre.

19 september – det var val till riksdag, landstingen och kommunerna. Alliansen blir det största blocket i riksdagen.

Den 5 oktober började det nya riksdagsåret 2010/11 för mig och de övriga riksdagsledamöterna av Sveriges riksdag. Sedan dess har det varit motionsperiod, debatter i kammaren, utskottsarbete och möten.

Jag sitter som förste ersättare tillika arbetande ersättare i Arbetsmarknadsutskottet, ett spännande och roligt utskott. Jag är även ersättare i Miljö- och jordbruksutskottet.

I november samtidigt som det var dags för snön att göra comeback avgick jag som vice förbundsordförande i Moderata Ungdomsförbundet.

Under hösten har jag även haft förmånen att vara med på olika aktiviteter med moderater samt träffat väljare vid olika tillfällen runt om i Halland och övriga Sverige. Det är något som jag ser fram att fortsätta med. Det ska bli trevligt att ses framöver i olika sammanhang.

Hoppet om en bättre morgondag är en stark kraft. Framtiden kommer att vara annorlunda och med moderat politik också bättre.

Jag vill önska er alla en lugn och skön vecka och gott nytt år.

Share/Bookmark

Inga kommentarer: