torsdag 14 april 2011

Nya tider...

I dag kl 8.00 var det dags att bli intervjuad av en Koreans Tidning, det rörde frågor om den svenska arbetsmarknaden.

Vid 9.30 var det förmöte med Alliansen innan Arbetsmarknadsutskottet. Det var ett händelserikt möte - oppositionen ville annorlunda än Alliansen i frågor dels hur man ska hantera deltidsarbetslösheten och dels den så kallade hundradagarsregeln i a-kassan.

Kan bara bekräfta att jag inte trodde mina öron och ögon... Vad hände med S och Ylva Johansson (S)? För att inte tala om MP och V? - Nya tider? i samma ögonblick som Ylva Johansson sa orden "häng med, mitt rum" till Sven Olof Sällström (SD) gapade jag - jag blev överraskad. När jag senare går förbi Ylva Johanssons rum, inte bara en gång utan tre gånger kan jag notera att de två första gångerna ser Sven Olof inne i rummet med företrädare från S+V+MP, dock står en upprörd Partik Björck (S) utanför. Den tredje gången jag passerar noterar jag att Sven Olof Sällström (SD) och Patrik Björck (S) byter plats - SD lämnar rummet och Patrik Björck går in.

Jag har under em och kvällen förstått att det pågår en disskussion om vi ledamöter får twittra eller inte på utskotten – Det viktiga måste vara att vi ledamöter i kan föra öppna diskussioner i utskottet. Det är ju ingen som citerade någon under mötet. En annan fråga, vad hände med ansvarsbiten, om oppositionen nu vill annorlunda än regeringen - ta ansvar för ert handlande och texter.

Efter lunch var det dags för debatt i Kammaren - Ny lag om europeiska företagsråd - Christoffer Järkeborn företrädde oss Moderater på ett fantastiskt sätt. Efter debatten var det dags för frågestund, närvarade 30min sedan var det dags för möte med vår Integrationsminister Erik Ullenhag (FP). det är många frågor på området som kommer att vara i fokus på området - ett exempel är Etableringsreformen. Etableringsreformen är ett samlat nationellt grepp som syftar till att ge nyanlända förutsättningar för en snabbare etablering på arbetsmarknaden.

Veckans sista arbete i kammaren blev voteringen kl 16 :). Nu väntar mer arbete vid skrivbordet och imorgon bär det av till Halland :). AB, SvD, SvT SvD Share/Bookmark

Inga kommentarer: