fredag 25 december 2009

Folk fängslas i Kina för att de kämpar för mänskliga rättigheter och Barack har Mao i granen

Litteraturprofessorn och författaren Liu Xiaobo är veteran bland Kinas oppositionella. Han dömdes till fängelse redan efter demonstrationerna vid Himmelska fridens torg 1989, som fick en blodig upplösning.

Förra året var Liu, som fyller 54 år på måndag, en av huvudförfattarna till manifestet Charta -08 som krävde omfattande reformer. Manifestet spreds på internet den 10 december, 60-årsdagen av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Domen mot Liu föll på juldagen.

Kinas främste regimkritiker Liu Xiaobo har fått sin dom, elva års fängelse för att ha "uppviglat till att undergräva statens makt", samtidigt på andra sidan jorden har Barack Obama pyntat sin julgran…I granen dinglar den Kinesiske kommunistledare Mao Zedong. Det är ganska osmakligt att pynta granen med Mao Zedong. Under diktatorn Mao Zedong genomfördes omfattande folkmord där Kulturrevolutionen och Det stora språnget är de mest kända.

2 kommentarer:

carl oskar olsson sa...

Hej Jenny!
Ser att du är från Halmstad, trevlig då är vi nästan grannar du och jag. Själv bor jag i Falkenberg.

Håller med dig att det är osmakligt att ha Mao i granen om man är USA´s president. Kul att hitta din blogg här i bloggdjungeln. Jag ska komma hit fler gånger ock läsa.

Ha en fortsatt bra julhelg.

mvh
carl oskar Olsson
Falkenberg
www.callebloggar.se

B-O Gavne, Vasteras sa...

LIGG LÅGT! SVENSKA FOLK. …för vi har ju samma skit här i vårt Sverige. T.ex. när jag uteslöts som medlem i Folkpartiet. Därför att jag opponerade mig mot att Bengt Westerberg valdes till partiledare med bedrägliga metoder. Och när jag åtalade, enskilt åtalade, -som ju vi svenska folk har kommit överens om, skrivit i vår lag, också är ett rättsmedel. Jag åtalade en hel liten hög socialarbetare för uppenbart falska uppgifter om mig; som fick förödande konsekvenser för mitt liv. –Då lekte domstolsdomarna, fler stycken, med mig där framför skranket till vänster och dömde frikännande på uppenbart falsk grund till lagd lag.
.
–Ja visst! jag sitter inte här inspärrad som dissident. Jag kan gå ut i tillvaron och andas frisk luft och tafsa på träd. –Men jag blev knäckt, ekonomiskt och socialt, på övergreppen på mig och att jag inte har fått upprättelse. …jag vet inte om detta är någon större skillnad till vad Liu Xiaobo nu får erfara. Ja kanske.