tisdag 25 augusti 2009

Jobbskatteavdrag

Det fjärde jobbskatteavdraget är på totalt 5 eller 10 miljarder. Sverige har ett budgetunderskott på över 100 miljarder men att ställa detta mot skattesänkningar som Thomas Östros låter sig göra är direkt fel, liksom att ställa utgiftsökningar mot minussiffror. Thomas Östros talar även med kluven tunga eller har han glömt att Socialdemokraterna och Mona Sahlin vid flertal tillfällen lovat mer pengar till allt och alla. Går det att låna till detta?... eller är det bara en retorik som de använder sig av. Ansvarslöst tycker jag!

Så varje gång alliansen har kommit med sina skattesänkningar har socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Thomas Östros levererat sin ganska givna åsikt - regeringen sänker skatter på lånade pengar. Kom med ngt nytt Östros, vad vill ni!!!

Jag brukar titta inom och läsa på s-bloggar. I går läste jag följande på Eva Hillén Ahlströms blogg: "När jag läser och lyssnar på medias rapporteringar av Fredrik Reinfeldts Vaxholmstal angående ytterligare skattesänkningar för oss som har jobb med motiveringen att sänkningarna skapar nya jobb, känner jag mig korkad. Javisst, vi har alla hört det förut och jag kände mig lika korkad då också."

Korkad eller inte... Jobbskatteavdraget stärker rörligheten på arbetsmarknaden vilket ännu ökar förutsättningarna för att ekonomin ska kunna återhämta sig. Vilket är ett måste i dagsläget. Det handlar ytterst om att långsiktigt hålla fast en arbetslinje som säger att Sverige ska vara ett land där det lönar sig att arbeta och där vi särskilt ser till dem med små eller normalstora inkomster.

Miljöpartiet som ingår i det rödgröna samarbetet har sagt att de inte kan tänka sig att gå på val med skattehöjningar för dem som tjänar under 30 000 kronor i månaden. Undrar vad de tycker om skattesänkningarna?

Inga kommentarer: