söndag 17 oktober 2010

Sann solidaritet i Afghanistan

En svensk soldat har stupat i krigets Afghanistan, det är tragiskt och mina tankar går till den stupade soldatens nära och kära.

Dagens läge i Afghanistan understryker behovet av nationell samling kring Afghanistanpolitiken. Den 4 november hamnar frågan om den svenska Afghanistaninsatsen på riksdagens bord. Jag hoppas verkligen inte att det är vänstern som får styra utfallet i denna viktiga fråga.

Det är tragiskt det som hände den stupade soldaten i Afghanistan, och jag är övertygad att vänstern kommer använda detta för att plocka billiga poäng. Läste senast uttalandet av vänsterpartisten Linde i expressen – att det var dags att dra tillbaka trupperna.

I debatter med vänsterpartiet från jag alltid höra att de Svenska trupperna ska tas hem... Jag är stolt över de svenska männen och kvinnorna som har modet att stå upp för frihet och säkerhet runt om i världen, det är sann solidaritet. Vad har de svenska trupperna varit med och bidragit till... Idag går cirka sex miljoner afghanska barn i skolan mot knappt en miljon under talibanregimen. Två miljoner av dessa barn är flickor som tidigare var i princip förbjudna att gå i skolan. Fortfarande attackeras skolor.

Share/Bookmark

Inga kommentarer: