I dag är forskaren Christian Lundahl ute igen angående betyg, jag undrar vad han har för agenda? och hur det kan vara ok att en forskare utgår ifrån ideologiska värderingar.
Betyg från sexan riskerar att inte alls ge den positiva effekt på elevernas kunskapsutveckling som regeringen säger sig vilja ha – utan kan tvärtom få effekten att eleverna upplever att det inte är lönt att anstränga sig, skriver Christian Lundahl och Anders Jönsson.
Det är okunnigt att göra formativ och summativ (betyg) bedömning till ett motsatspar, där formativ bedömning är bra och summativ bedömning är av ondo. De ska samspela med varandra. Det är viktigt att vi har ett bra betygssystem i skolan som hjälper elever att utvecklas.
Idag ges betygen alldelses försent, på höstterminen i årskurs åtta. Om kunskapsluckor som först upptäcks då, är det för mycket att ta igen på för kort tid. Att utvärdera elevernas kunskapsutveckling handlar om att se alla elever och att inte lämna någon efter.
tisdag 25 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Snälla, läs artikeln igen istället för att rycka citat.
Vad man gör i skolpolitiken är att man inte är klar över vad betygen skall användas till. Man "tror" att det ger bättre resultat, men det finns inget bevis för det i forskningen.
Vad som är allvarligare är att den här regeringens politik är ett enda tyckande, ungefär som när man sitter på fikapausen på jobbet och tycker lite si och tycker lite så. De slarvar sig igenom fråga efter fråga.
Man underkänner och föraktar sin egen liberala ideologi (med sitt ursprung i Upplysningstidens anda) när man struntar i beprövad kunskap.
Istället skall man nyttja beprövad kunskap för att stärka sin ideologiska plattform.
Med sitt angreppssätt är vissa individer i Alliansen som Björklund och Littorin och några till, ytterst hållningslösa. De är politikens och demokratins dödgrävare med sitt bluffande.
Om man upptäcker kunskapsluckor först i årskurs åtta så har nog hela grundskolan bokstavligt talat gått åt helvete. Jag vet att jag på mina utvecklingssamtal fick reda på om jag nått målen för den årskursen. Det är oansvarigt att låta elever fortsätta till nästa årskurs. Det är väl där man bör skärpa sig lite om något.
En liten gnutta av sanningen, men det finns inte heller något som stödjer din tes om att betyg innan åttonde årskurs är gynnsamt för barnets/ungdomens kunskapsutveckling. PS: Forskare hänger sig ej till "partisk forskning" utan är väldigt måna om objektiviteten, vilket även granskas och ifrågasätts vid opponeringar med "peers" dvs forskarkollegor och professorer.
Betyg i åk8? Det är försent!
Tidiga betyg och skriftliga uppföljningar av alla elever är bra för att rätt hjälp kan sättas in tidigt. Med tidiga betyg kan elever som har svårt att läsa, skriva eller räkna tidigt få hjälp att komma ikapp. Få en chans tidigt och kanske undvika ett extra år innan eller efter gymnasiet!
Skicka en kommentar